Як кардинально змінити долю на вершині успіху, поміняти прибуткову бізнес-імперію на бізнес-хобі

З чого розпочався шлях до великого успіху? Ми розпочали з місця на ринку та кредитного ліміту на картці «Універсальна» ПриватБанку. За десять років ми виросли до групи компаній «Електро-Актив», що підкорила ринок альтернативної енергетики. Клієнтам доступний широкий спектр послуг: від замовлення сонячної електростанції до її встановлення та оформлення необхідних документів. Ми єдиний сертифікований сервіс-партнер компаній Fronius і Huawei. ПриватБанк – наш партнер ще від становлення нашого бізнесу. Ми користуємося багатьма програмами кредитування. Саме ПриватБанк має інструменти, що нам потрібні, – швидкі гроші, кредитування без застави та паперової тяганини.

Чому успішна бізнес-леді розвернула бізнес-вектор на 360 градусів і розпочала абсолютно нову справу? Я дуже люблю компанію «Електро-Актив» і команду, яку ми створили разом з чоловіком Олександром. Я її ніколи не залишу. Так, ми підібрали класну команду, якій можна довірити керувати справами та ухвалювати рішення. Люди, які починали працювати з нами з витоків, – це вже наша родина. Ми працюємо разом, ми знаємо про проблеми, радощі один одного, ми товаришуємо за межами фірми. Коли процес було налагоджено, я почала запитувати себе, а чи досягла я в житті того, про що міряла? І от у 2017 році я вирішила, що маю час і можливість займатися тим, про що мрію з дитинства. Гортаючи улюблений кулінарний журнал SAVEURS, я замислилася: будинок побудувала, дерево посадила, дитину народила, але ж повного задоволення немає. Одномоментно та безапеляційно я вирішила податися до столиці та вступити до Кулінарної академії відомого колумбійця Ектора Хіменеса-Браво. Душа обрала кондитерську справу. Ніхто не знав, куди я поїхала, навіщо, що планую. Це був стрес, шок, вихід із зони комфорту, але це мене не зупинило. Не можу сказати, що навчання у школі дало мені ґрунтовні знання, але я переконалася в тому, що обрала правильний шлях. Понад року одні майстер-класи я змінювала на інші, дуже хотілося засвоїти побільше матеріалу. Спочатку це були майстер-класи українських фахівців, але з часом я зрозуміла, що найкращі школи кулінарного мистецтва – у Франції та Іспанії. Працювати з шефами-європейцями дуже комфортно. Там є реальна конструктивна робота, що мені дуже імпонує. Чітка організація робочого процесу, висока культура праці, жодних проблем з приготуванням. Маю гарну пораду для початківців: якщо ви плануєте власне виробництво, навчайтеся лише у тих шефів, які мають власне виробництво та завжди використовують адаптивні рецептури. Важливо поєднувати творчу складову з фінансово-економічними знаннями. Без бізнес-прорахунків та планування жоден бізнес не вийде на беззбитковість. Готувати вдома чи на замовлення у власній кухні, використовуючи отримані знання, мені було нецікаво. Згодом прийшло розуміння, що я готова ділитися своїми знаннями, готова працювати масштабно. Вже минулого року розпочала працювати школа кондитерської майстерності Tata Moon. Мета її створення – моє жагуче бажання підняти рівень харчової освіти жителів Кропивницького, навчити їх правил приготування та пояснити, що таке виробничий цех. До нас на навчання приходять не лише домогосподині, але й професійні кондитери, які працюють у ресторанах та кафе міста. Ми постійно адаптуємо бізнес під умови сьогодення, розширюємо продуктову лінійку. Спочатку ми проводили лише майстер-класи з приготування страв – вишуканих, дієтичних тощо. А вже сьогодні маємо і кав’ярню, і candy bar, готуємо торти на замовлення, надаємо послуги catering.

Що є найважливішим під час побудови власного бізнесу? Найцінніше для мене у бізнесі – це команда, з якою працюю, якій повністю довіряю, на яку покладаю великі надії. Свою команду кулінарів я підбирала особисто майже пів року. Спочатку знайомилася з резюме, а потім довіряла інтуїції. Мені потрібно було зрозуміти, що це моя людина. Мене не зупиняє відсутність досвіду. Головне – очі, які горять, бажання працювати, руки, які виросли з правильного місця та любов до справи. Наприклад, з нами працює кондитер, яка стоїть на класичній лінійці. Уявіть, вона катає тісто лише руками, хоча маємо тісторозкатку. Вона вкладає в тісто душу, любов і через руки передає всі свої відчуття смаколикам. Будь-яку техкарту можна виконувати машинально, а можна з душею. Усі, хто працює з їжею, мають отримувати задоволення від процесу. Якщо ж людина працює аби відпрацювати чи лише заради грошей, то і їжа буде несмачною, а ви втрачатимете клієнтів. З такими людьми слід швидко прощатися і рекомендувати їм знайти себе в іншій справі. Останнім часом навіть розробила для себе схему відбору персоналу. Наприклад, пропоную зробити крем. Буквально кілька годин роботи можуть показати все, що мені потрібно, – професіоналізм, швидкість та якість приготування.

У Кропивницькому чимало різноманітних закладів харчування, в тому числі й автентичних. Немало закладів, що пропонують і великий вибір кондитерських виробів. Хто ваш клієнт? Наша унікальність в тому, що ми використовуємо лише натуральні продукти. Якщо в торті є ягідна складова, то там дійсно використовується натуральна ягода. Жодних барвників, жодних замінників. Для мене важливий аспект – вплив їжі на організм. Наші смаколики виготовлено лише з натуральних інгредієнтів. Ми використовуємо і натуральний шоколад, який спеціально замовляємо з Бельгії, і натуральну ваніль «Бурбон». Саме на майстер-класах можна побачити, з якими інгредієнтами ми працюємо, що є в наших холодильниках, як ми зберігаємо продукти. Коли люди віддають перевагу натуральним продуктам, цінують якість і хочуть розуміти, що саме вони вживають, вони стають нашими постійними клієнтами. Можна сказати, що наші клієнти – поціновувачі натуральної, здорової та корисної їжі.

Tata Moon – це якась сакральна назва? Нічого сакрального в назві немає. Усе значно простіше. Мої рідні називали мене в дитинстві не Тетяна, а Тата. Що ж стосується місяця... Ми довго працювали над назвою, навіть була перша пілотна – «Смакотінь», і вже було розроблено й логотип. Але щось мені не давало спокою, не подобалося. Я довго роздумувала, а потім прийшла до нинішньої назви. До сьогодні не маю чіткого пояснення, але назва йшла від душі. Вона звучна, та просування бренда нам давалося не просто. І ми вкотре розуміли, що назва має містити зміст того, чим займаєшся. От і знову порада для початківців :)

У чому секрет успіху Тетяни Луцик-Дубової? Перше – це робота 24/7/365. Я страшенний трудоголік і перфекціоніст з комплексом відмінниці. Я впевнена, що будь-яку роботу слід робити ідеально. Власник має тримати руку на пульсі, постійно контролювати всі процеси, вміти їх адаптувати, оптимізувати і в результаті отримати прибуток. Занурення в бізнес і участь у кожному процесі. Я маю на увазі власника малого бізнесу. Друге – робота має приносити задоволення. Третє – базові знання фінансів і маркетингу. Мої знання фінансів, маркетингу, перша освіта допомогли мені лише за пів року вивести бізнес на рентабельність. Одне із основних правил успіху – сміливість. Не варто боятися ризикувати, поповнювати обіговий капітал з кредитних коштів. Не варто чекати, поки бізнес самостійно зароблятиме. Ви втратите найдорожче – час. Це нормальна здорова практика європейських країн. Ви лише повинні чітко зіставляти прибутки, які заробляєте завдяки кредитним коштам, та ті відсотки, які мусите сплатити за користування ними. Сьогодні в ПриватБанку є чимало доступних програм, з яким ми успішно співпрацюємо не один рік, які дають можливість отримати і беззаставні кредити. Ми скористалися програмою «КУБ». Це швидко, оперативно, не потрібно витрачати купу часу на збирання паперів. Ми лише звернулися до свого менеджера, і вже за декілька днів отримали кошти на рахунок. «КУБ» – це швидкі гроші, що дають бізнесу можливість розвиватися. Жодних ризиків. Кожен позичальник укладає договір з фінансовою установою, де чітко прописано всі умови, і клієнт лише мусить чітко їх виконувати.

Чи потрібно підприємцям навчатися? Які бізнес-книги порекомендуєте? Я завжди кажу, що ми з чоловіком не змогли б досягти успіху без постійного навчання. Ми навчаємося як у галузевому напрямку – саміти, семінари, майстер-класи, так і постійно відвідуємо навчальні заходи, що стосуються управління персоналом, фінансової та маркетингової частини ведення бізнесу. Багато читаємо. Я дуже люблю Ігоря Манна. Двічі була на його майстер-класах. Коли вперше його почула у 2012 році, то була вражена, він зламав мою свідомість. Майже всі його книги я прочитала. Підприємцям рекомендую його «Номер 1» та «Маркетинг без бюджету». Повірте, вони працюють, вони актуальні, вони змінять ваш світогляд. Не менш важливою для мене стала книга авторів Кетрін Кетлін і Джейн Метьюз «Шлях власника. Від підприємця до голови ради директорів». Ці книги стануть настільними для власників бізнесу. У книгах я черпаю не лише знання, тут я знаходжу відраду та відповіді на найскладніші життєві та бізнесові запитання, заряджаюсь енергетично.

Чи думали про масштабування? Яким ви бачите свій бізнес через 5 років? Через 5 років бачу Tata Moon великою та популярною школою кулінарного мистецтва. Вірю, що до Кропивницького будуть їхати на навчання зі столиці, а не навпаки. Основні кампуси школи знаходитимуться за містом, в зеленій зоні. А ще мрію про великий дитячий кулінарний табір повного дня. Що стосується масштабування, я планувала його з самого початку, але потім відмовилася від такої ідеї. Масштабування, як на мене, це відразу удар по якості. Можливо, в межах міста, це можна реалізувати, але не в межах країни. Серцем і душею цього бізнесу є я, і без мене це стане просто бізнесом, конвеєром з виробництва солодощів. У разі масштабування, боюся, ми втратимо наше «Я» – якість, автентичність і крафт.